Artikel

Oberon, een welkome afwisseling

Huub Stapel presenteert dit najaar voor de TROS ‘Oberon’, een soort ‘Big Brother’ in de Middeleeuwse sferen. Deze klus, opgenomen in het desolate zuiden van polen, was een welkome afwisseling in een artistiek zwaar jaar. ‘Het is erotiserend zo’n miljoenenproductie om je nek te hebben hangen.’[/b]

Tekst: Bernice Breure | beeld: Lies Willaert | GPD

Het is duidelijk hoorbaar dat Huub Stapel (51) zich al bijna twee maanden in voornamelijk Vlaams gezelschap bevindt; de zachte g van de in Limburg opgegroeide acteur heeft weer de kop opgestoken. Sinds juni verblijft Stapel in de Poolse provincie Neder-Silezië waar de Vlaamse productiemaatschappij Kanakna het historische realityprogramma ‘Oberon’ opneemt. Een soort ‘Big Brother’ in de Middeleeuwse sferen en per 14 oktober te zien bij de TROS en op Eén (VRT)
Zestien kandidaten verblijven als edele in een kasteel dan wel als lijfeigene in een ‘armenhuis’. Door middel van duels kunnen de rollen worden omgedraaid. Stapel is als raadsheer Zebardyn op zoek naar de ultieme leider voor het koninkrijk Oberon.

Het is van de laatste draaidagen en het is heet. Stapel zit op een apparatuurkoffer aan de rand van een verrassend blauw meertje bij een steengroeve. Straks gaan de kandidaten in roeibootjes de strijd aan met elkaar. Op deze afgelegen plek krioelt het van de mensen. Want ‘Oberon’ is een serieuze zaak. Een ploeg van zo’n honderd man, voornamelijk Vlamingen, is hier neergestreken. De ontwikkelingen in het kasteel, de duels en de instructies van de raadsheer worden door tien camera’s tegelijk vastgelegd. De productiekosten zijn zo hoog dat de TROS en Een besloten samen een Nederlandstalige versie van dit programma te financieren.

Stapel bekijkt het gekrioel met zichtbare tevredenheid. ‘Oberon’ is het allerduurste ‘Tvding’ wat hij ooit heeft gedaan. “Ik moet zeggen dat het wel een erotiserend effect heeft om zo’n miljoenenproductie om je nek te hebben hangen. En dat terwijl ik me nog als de dag van gisteren weet te herinneren dat ‘De lift’ 750.000 gulden kostte. Ik vroeg me bezorgd af of ik dat wel waar kon maken.” Die twijfel kent hij allang niet meer. Ook niet op presentatiegebied, nee. Door zijn ervaring met bijvoorbeeld ‘Stapel op auto’s’ ziet hij ‘Oberon’ als een uitdaging. “Dan denk ik: presenteren kan ik ook. Ik ben heel goed in dit vak. En dat wil ik dan ook bewijzen.

”Alles klopt aan ‘Oberon’ vindt Stapel. “De beelden, de muziek, alles is heel krachtig. Je bent gek als je hier niet naar kijkt.”Hij zei ondermeer ja tegen deze klus uit nieuwsgierigheid naar de kandidaten. “Deelname is zwaar, hard en zelfs een beetje gevaarlijk. Ik vroeg me af wat voor soort mensen zich hiervoor zouden inschrijven.

De acteur beschouwt ‘Oberon’ als een welkome afwisseling in een artistiek zwaar jaar. “Ik denk dat het goed is om het acteren af te wisselen met  presenteren. Het beïnvloed elkaar. Door ook wat trivialere dingen te doen.” Bovendien, ‘Oberon’ is zeker niet iets wat je er even tussendoor frommelt, aldus Stapel. “Elke presentator die maar iets te betekent in Nederland zal dat beamen als hij dit ziet.” Fijntjes wijst hij erop dat de Franse raadsheer er nauwelijks in slaagde binnen de voorgeschreven tijd de ingewikkelde spelregels toe te lichten. “Hij sloeg zo aan het stotteren, dat zijn teksten uiteindelijk zin voor zin moesten worden opgenomen.” En zijn Zweedse ‘collega’ wist de totaal verkeerde toon aan te slaan, die onmogelijke ijdele flapdrol’. Het programma heeft het nodige gevraagd van Stapel. Zo was hij nog nooit zolang van huis. En in het enige viersterrenhotel in de omgeving, nog altijd een klein uur rijden van de set, houdt de dienstverlening niet over, vertelt de acteur lachend. “Het is hier nog allemaal erg Russisch.

Bron: Haagsche Courant 16 augustus 2005