Auteur Topic: Fred [kandidaat NL]  (gelezen 32972 keer)

Offline dumpy

  • Forumlid
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #60 Gepost op: 29-10-2005, 19:03:39 »
 ::trots::Hoi fred je was gisteren super en zeker je knipoogje voor de volgende uitzending. Dat belooft wat... ::zwaai::

Offline Ballonrosso

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oberon t'rijk aan de armen!
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #61 Gepost op: 29-10-2005, 20:07:33 »
 >:D
Dat is nou waar we op zitten te wachten!
Niet van die slijmjurken, maar gewoon jezelf blijven.
En inderdaad een beetje rekening met anderen houden.
Ik vond het trouwens wel een hele goeie tegen die dolf.
loopt die gozer eerst te zeuren dat ze in de middeleeuwen niet zo lang op hun nest bleven liggen, gaatie erna zeiken over het milieu.
waarop Fred " we leven in de 12e eeuw,weet je nog" ::ok::
Recht voor z'n raap

Offline Ballonrosso

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oberon t'rijk aan de armen!
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #62 Gepost op: 29-10-2005, 20:16:53 »
::trots::Hoi fred je was gisteren super en zeker je knipoogje voor de volgende uitzending. Dat belooft wat... ::zwaai::

ja fred wat was dat voor knipoog ??
zeker een lekker mokkel als cameravrouw die stond te filmen!

Recht voor z'n raap

Offline Fred

  • kandidaat Oberon
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
  • Beware the uglyone
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #63 Gepost op: 29-10-2005, 20:23:42 »
Ik zou als ik jullie was gewoon volgende week kijken?lijkt mij zeer verstandig
ja fred wat was dat voor knipoog ??
zeker een lekker mokkel als cameravrouw die stond te filmen!



Offline -Jutta-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #64 Gepost op: 29-10-2005, 20:25:35 »
Er blijft tenminste iemand nuchter
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline Fred

  • kandidaat Oberon
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
  • Beware the uglyone
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #65 Gepost op: 29-10-2005, 20:46:02 »
jaja Jutta dat is waar :) ;) ::ok::
Er blijft tenminste iemand nuchter

Offline dumpy

  • Forumlid
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #66 Gepost op: 30-10-2005, 13:25:45 »
Er blijft tenminste iemand nuchter
::oink:: blijft hij nuchter??? ::oink::

Offline Fredje Rookhol

  • Forumlid
  • Het rokend ettertje
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #67 Gepost op: 5-11-2005, 11:56:04 »
Wat ik wel tof vond van Fred dat hij gewoon met het eten
wegliep en de gevolgen daarvan voor lief te nemen,en hij
had het ook heel goed gezien dat Erik de straf goed kon
ondergaan,hij wilde ook zelf de straf ondergaan maar zoals
we al eerder gezien hebben moet meestal iemand anders
boeten voor wat de ander heeft gedaan.(Wat een psycholisch spel?)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #68 Gepost op: 5-11-2005, 12:28:35 »
Dat laatste is dus eigen keus. Zowel Stella als Dolf kozen immers voor zichzelf. Ik kan Stella om haar hekserij-aanbidding niet zo waarderen, maar dit was wel weer sportief.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #69 Gepost op: 5-11-2005, 13:22:11 »
Wat ik wel tof vond van Fred dat hij gewoon met het eten
wegliep en de gevolgen daarvan voor lief te nemen,en hij
had het ook heel goed gezien dat Erik de straf goed kon
ondergaan,hij wilde ook zelf de straf ondergaan maar zoals
we al eerder gezien hebben moet meestal iemand anders
boeten voor wat de ander heeft gedaan.(Wat een psycholisch spel?)

Als Fred op dat moment had gezegd :"Ik neem de straf op me, want ik heb er voor gezorgd als baljuw dat de straf niet lukte.", had hij ook in het schandblok mogen staan.
Ook al was Erik iemand die straf kon doorstaan, dan nog vond ik het niet eerlijk voor hem, omdat hij hard werkte bij het schaapscheren en het waarschijnlijk wel voor elkaar gekregen had de herendienst te klaren. Het lag aan Fred dat ze minder hard gingen werken en zelfs helemaal ermee stopten met het excuus dat het schaap te veel tegenwerkte.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Nootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Zoek de verschillen ...
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #70 Gepost op: 5-11-2005, 14:42:47 »

Als Fred op dat moment had gezegd :"Ik neem de straf op me, want ik heb er voor gezorgd als baljuw dat de straf niet lukte.", had hij ook in het schandblok mogen staan.

'De stem' zei dat Fred zelf de straf op zich wilde nemen.  Echter de baljuw mag niet zelf de straf ondergaan .. hij wordt verplicht tot het aanwijzen van degene die de straf ondergaat.

Mensen zijn als dieren... behandel dieren als mensen...

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #71 Gepost op: 5-11-2005, 17:29:11 »
'De stem' zei dat Fred zelf de straf op zich wilde nemen.  Echter de baljuw mag niet zelf de straf ondergaan .. hij wordt verplicht tot het aanwijzen van degene die de straf ondergaat.



De regent(es) moet ook iemand aanwijzen om een straf te ondergaan. Als in oudere tijden een hoog iemand iets fout deed, werd er iemand voor gestraft. Aan het Engelse Koningshuis hadden ze daar vroeger zelfs een jongetje voor die betaald kreeg om de straffen van de Prins te incasseren. Als de Prins een fout maakte in zijn taal- of rekenlessen, kreeg dat jongetje zoveel slagen. De Prins de slagen zelf te laten ondergaan was ondenkbaar.
Niettemin nam Dolf de schuld op zich en besloot zelf naar het armenhuis te gaan, terwijl hij daarvoor óók de keuze had van 3 andere Edelen. Iets wat in de Middeleeuwen nooit gebeurd zou zijn. Niettemin onderging Stella de 2 uur schandblok zelf, omdat ze vond dat zij verantwoordelijk was. Terwijl ze zo iemand anders had kunnen kiezen. Dit zou in de Middeleeuwen niet gebeurd zijn, want er was zo een arme uitgekozen om de straf te ondergaan.

Kortom: De Baljuw (Fred in dit geval) kreeg een brief om iemand uit te kiezen. Als hij op dat moment gezegd had: "Ik ben eindverantwoordelijke en ik onderga die straf." had niemand hier tegenin gegaan, dat weet ik zeker.
Het was dan misschien niet "zoals het hoorde", maar dat was het bij Dolf en Stella ook niet. En hij had het op zijn minst kunnen proberen. Als hij te horen had gekregen dat het niet mocht, had hij altijd nog Erik of een ander kunnen aanwijzen. Toch?
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #72 Gepost op: 5-11-2005, 18:19:49 »
Het was dan misschien niet "zoals het hoorde", maar dat was het bij Dolf en Stella ook niet. En hij had het op zijn minst kunnen proberen. Als hij te horen had gekregen dat het niet mocht, had hij altijd nog Erik of een ander kunnen aanwijzen. Toch?

Daar moet ik je helemaal gelijk ingeven, had hij inderdaad kunnen doen, jammer dat hem nu niet meer kunnen vragen wat zijn beweegredenen waren om het niet te doen  :(  maar die tijd komt nog wel  ::ok::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #73 Gepost op: 5-11-2005, 20:50:48 »
Daar moet ik je helemaal gelijk ingeven, had hij inderdaad kunnen doen, jammer dat hem nu niet meer kunnen vragen wat zijn beweegredenen waren om het niet te doen  :(  maar die tijd komt nog wel  ::ok::

Inderdaad  ::jaja::
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Nootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Zoek de verschillen ...
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #74 Gepost op: 6-11-2005, 10:59:47 »
De regent(es) moet ook iemand aanwijzen om een straf te ondergaan. Als in oudere tijden een hoog iemand iets fout deed, werd er iemand voor gestraft. Aan het Engelse Koningshuis hadden ze daar vroeger zelfs een jongetje voor die betaald kreeg om de straffen van de Prins te incasseren. Als de Prins een fout maakte in zijn taal- of rekenlessen, kreeg dat jongetje zoveel slagen. De Prins de slagen zelf te laten ondergaan was ondenkbaar.
Niettemin nam Dolf de schuld op zich en besloot zelf naar het armenhuis te gaan, terwijl hij daarvoor óók de keuze had van 3 andere Edelen. Iets wat in de Middeleeuwen nooit gebeurd zou zijn. Niettemin onderging Stella de 2 uur schandblok zelf, omdat ze vond dat zij verantwoordelijk was. Terwijl ze zo iemand anders had kunnen kiezen. Dit zou in de Middeleeuwen niet gebeurd zijn, want er was zo een arme uitgekozen om de straf te ondergaan.

Kortom: De Baljuw (Fred in dit geval) kreeg een brief om iemand uit te kiezen. Als hij op dat moment gezegd had: "Ik ben eindverantwoordelijke en ik onderga die straf." had niemand hier tegenin gegaan, dat weet ik zeker.
Het was dan misschien niet "zoals het hoorde", maar dat was het bij Dolf en Stella ook niet. En hij had het op zijn minst kunnen proberen. Als hij te horen had gekregen dat het niet mocht, had hij altijd nog Erik of een ander kunnen aanwijzen. Toch?

Ik meen me te herinneren dat het 'De Stem' was die zei dat Fred de straf wel zelf wilde ondergaan, maar dat hij dat niet mocht en iemand anders aan moest wijzen.  Daarom ben ik er van uitgegaan dat de makers dit als extra spelelement hadden toegevoegd.  In de zin van een edele mag wel zelf die beslissing nemen een arme daarentegen niet.  Om zo meer spanning in het armenhuis cq spel te creëren.

Ik ben dus niet uitgegaan van historische gegevens... het is immers geen historiografie, of historisch verantwoord docudrama.  Om het in de woorden van Huub Stapel zeggen:  'Natuurlijk gebeurde bepaalde zaken in de Middeleeuwen niet op deze wijze... maar dit is Oberon... en Oberon maakt zijn eigen wetten'.   

Maar dit is maar mijn interpretatie van geselecteerde beelden.  Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten... en heb jij gelijk dat Fred er, ondanks wat er gezegd werd en in de brief stond, toch tegenin had kunnen gaan. 

Inderdaad jammer dat Fred niet zelf meer kan vertellen hoe het werkelijk zit.  Maar ik heb zomaar het vermoeden dat Jack Nicholson er ook zo zijn ideeën over heeft.  Misschien deelt hij die nog wel met ons?


Mensen zijn als dieren... behandel dieren als mensen...

Offline Fredje Rookhol

  • Forumlid
  • Het rokend ettertje
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #75 Gepost op: 6-11-2005, 14:20:24 »
Fred had voor de show misschien moeten zeggen dat hij de straf zelf
wou ondergaan en dat geeft hij ook gezegd alleen niet voor de show,
het was ook algemeen bekend dat een ander de straf moest ondergaan
en Fred hoefde daar niet lang over na te denken om Erik te kiezen,
omdat hij wist dat Erik waarschijnlijk de enige was die deze straf
goed kon doorstaan.En Fred heeft ook gezegd dat de volgende keer
dat er iemand gestraft moet worden dat hij de straf dan wil ondergaan.

Offline Fredje Rookhol

  • Forumlid
  • Het rokend ettertje
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #76 Gepost op: 6-11-2005, 22:35:17 »
En Fred uitnodigen op het kasteel is vragen om moeilijkheden,
hij zou nooit met lege handen naar het armehuis gaan wat de
gevolgen dan ook mochten zijn.En hij wou dat niemand van de
edele een straf zou moeten ondergaan daarom heeft hij met
Stella afgesproken dat zij zich terug zou trekken naar het toilet
en hij dacht omdat Stella de eindverantwoordelijke was dat Candida
Bob en Polly niet gestraft zouden worden (wat ook het geval bleek
te zijn)Alleen was het niet slim van Stella om te vroeg terug
te komen dus zij zag alsnog dat Fred met het eten wegliep,ja en
toen had je de poppetjes aan het dansen.

Offline dumpy

  • Forumlid
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #77 Gepost op: 12-11-2005, 20:06:02 »
 ::rofl:: Fred kwam goed in beeld gisteren. En zeker die aktie ( dolf), als hij er niet mee eens was, dan houdt hij geen blad voor z'n mond. Super Fred ga zodoor! ::trots::
Een fan.

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #78 Gepost op: 18-11-2005, 15:58:08 »
Fred lijkt me in zijn element in de rol van arme .. misschien omdat hij zich met de underdog positie identificeert ??  >:D

Ben benieuwd wat er zou gebeuren als hij edele wordt .. al zie ik dat nog niet zo heel snel gebeuren  ;)
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline plienke

  • Forumlid
Re: Fred [kandidaat NL]
« Reactie #79 Gepost op: 18-11-2005, 21:28:21 »
Ik vindt het erg jammer dat hij verloren heeft bij het duel.
En dat hij nu het spel moest verlaten..