Auteur Topic: Aflevering 1  (gelezen 35388 keer)

Offline suusvdburgt

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #60 Gepost op: 17-10-2005, 16:49:52 »
nee, iets afdoen als 'overdrijven' is natuurlijk heel erg calvinistisch en typisch Nederlands. Dat flauwe 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg'. Echt een minpunt van de nederlandse cultuur. Geef mij dan maar het authentieke katholieke temperament. Laat de edelen maar lekker 13e of 14e eeuws 'overdrijven' dan. Het kan me als kijker niet gek en heftig genoeg worden!

Offline Sander2602

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #61 Gepost op: 17-10-2005, 16:54:01 »
ja maar je kan het ook overdrijven

Haha ik begrijp best dat ze zo moeten praten maar ik vind het ook allemaal iets te overdreven en heb ook het gevoel dat er iemand bij staat van de productie die zegt van je moet dit zeggen enzo en welke woorden ze moeten gebruiken. Maar voor de rest vond ik het een erg leuke aflevering.  ::tandpastasmiley::

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 1
« Reactie #62 Gepost op: 17-10-2005, 16:57:42 »
Ik denk dat het ook wel bijdraagt tot de algemene sfeer. Me dunkt dat als je te hedendaags bent het minder leuk is.
The British are not impressed.

Offline sirione

  • Forumlid
  • always in charge
Re: Aflevering 1
« Reactie #63 Gepost op: 17-10-2005, 17:01:12 »
nee, iets afdoen als 'overdrijven' is natuurlijk heel erg calvinistisch en typisch Nederlands. Dat flauwe 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg'. Echt een minpunt van de nederlandse cultuur. Geef mij dan maar het authentieke katholieke temperament. Laat de edelen maar lekker 13e of 14e eeuws 'overdrijven' dan. Het kan me als kijker niet gek en heftig genoeg worden!


Ik snap wat je bedoelt suus, maar of het handig is voor deze beste edelen om het zo aan te pakken betwijfel ik. Want ik vrees dat ze op deze manier niet veel goodwill kweken bij de armen. Maar we gaan het zien, ik kijk al uit naar vrijdag! Het wordt er op deze manier igg alleen maar spannedner door  >:D

Offline suusvdburgt

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #64 Gepost op: 17-10-2005, 18:23:21 »
Hmm, als die edelen, áls ze naar beneden gaan, laten zien wat rollenspel en wat echt was,  dan kunnen ze volgens mij best wel e.e.a. rechtzetten. Ik heb wel respect voor de edelen die als eerst een gokje waagden door naar boven te gaan ipv afwachtende houding aan te nemen. Daarnaast denk ik dat sommige armen zich ook pas werkelijke gaan laten zien als ze bovenkomen en misschien dat sommigen dan ineens helemaal niet meer zo sociaal zullen zijn  >:D
Misschien ontstaat er dan afgunst tussen de armen die achter zijn gebleven en de nieuwe edelen. Dan krijg je weer een hele andere groepschemie. Aangezien ze nog veel afleveringen te gaan hebben, denk ik dat de edelen van nu tenminste nog de meeste gelegenheid zullen hebben eventuele fouten later recht te zetten  ;)

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Aflevering 1
« Reactie #65 Gepost op: 17-10-2005, 18:40:53 »
nee, iets afdoen als 'overdrijven' is natuurlijk heel erg calvinistisch en typisch Nederlands. Dat flauwe 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg'. Echt een minpunt van de nederlandse cultuur. Geef mij dan maar het authentieke katholieke temperament. Laat de edelen maar lekker 13e of 14e eeuws 'overdrijven' dan. Het kan me als kijker niet gek en heftig genoeg worden!
Zonder iemand als Tomás de Torquemada (Spaanse inquisitie) kunnen we het verzet tegen het authentiek gepassioneerde katholicisme niet begrijpen. Een passie van dergelijke aard kan ik wel missen, jij ook mag ik hopen. Hoe dat met Oberon zit, zullen we nog wel zien. ::) ;D
« Laatst bewerkt op: 17-10-2005, 23:52:34 door Castor_en_Pollux »

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Aflevering 1
« Reactie #66 Gepost op: 18-10-2005, 11:47:36 »
Zonder iemand als Tomás de Torquemada (Spaanse inquisitie) kunnen we het verzet tegen het authentiek gepassioneerde katholicisme niet begrijpen.
Nobody expects the spanish inquisition ;)

Ik vond het een leuk programma, alleen de cameravoering vond ik soms slechter t.o.v. bijvoorbeeld Robinson (vreemde shots, onduidelijke beelden). Alhoewel dit met sommige beelden natuurlijk wel weer gecompenseerd wordt.

De manier van presenteren van Huub Stapel deed me denken aan Peter Tuinman in Masterplan (geweldige serie, jammer dat hij zo enorm flopte). Heel goed vond ik dat.
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Heine

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #67 Gepost op: 18-10-2005, 12:01:43 »
Wat een onzin, die aflevering 1. Ik kijk niet meer. Dat stukje in de Vara gids, of hoe heet het, had gelijk: Historisch verantwoord? Nee. Leerzaam? Nee. Klopt het? Nee. En de producent maar zeggen dat het zo in de middeleeuwen toeging.

Offline Sander2602

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #68 Gepost op: 18-10-2005, 12:33:08 »
Haha ik ga aflevering 2 nog wel even kijken hoor  ;D en ik zie wel of ik het leuk vind.  ::tandpastasmiley::

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Aflevering 1
« Reactie #69 Gepost op: 18-10-2005, 13:05:24 »
Wat een onzin, die aflevering 1. Ik kijk niet meer. Dat stukje in de Vara gids, of hoe heet het, had gelijk: Historisch verantwoord? Nee. Leerzaam? Nee. Klopt het? Nee.
Ik ben absoluut geen expert op het gebied van de middeleeuwen en ik geloof meteen dat het er in de middeleeuwen niet zo aan toeging. Maar is dat echt zo erg? Maakt dat het kijken minder leuk? Uiteindelijk kijken veel mensen reality om de mensen en hoe ze reageren in bepaalde situaties.
Take a glorious bite out of the whole world

Offline gaffe

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #70 Gepost op: 18-10-2005, 23:26:22 »
Wat een onzin, die aflevering 1. Ik kijk niet meer. Dat stukje in de Vara gids, of hoe heet het, had gelijk: Historisch verantwoord? Nee. Leerzaam? Nee. Klopt het? Nee. En de producent maar zeggen dat het zo in de middeleeuwen toeging.

Het is maar net wat je verwacht...het is de Tros geen Teleac. Het is een tactisch/sociaal spel in een bepaalde setting en als het een en ander dan niet klopt...so what?
sic transit gloria mundi

Offline sirione

  • Forumlid
  • always in charge
Re: Aflevering 1
« Reactie #71 Gepost op: 19-10-2005, 12:32:32 »

Het is inderdaad niet erg dat het realitygehalte niet 100% is, maargoed dat kan ook niet. Zelfs niet in de geschiedenisboeken, zelfs niet op discoverychannel zelfs niet bij de Teleac: geen van ons mensen heeft namelijk zelf in die tijd geleefd om het EXACT te kunnen navertellen.

Mense die zich daar druk om maken moeten gewoon niet kijken, ieder zijn plezier!

Offline Fred

  • kandidaat Oberon
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
  • Beware the uglyone
Re: Aflevering 1
« Reactie #72 Gepost op: 19-10-2005, 17:13:56 »
Groot gelijk Sirione

Offline Heine

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #73 Gepost op: 19-10-2005, 17:25:16 »
Maar dan moet Oberon/Kanakna/Realitynet ook ophouden met te schrijven dat het allemaal zo leerzaam is en zo aan de middeleeuwse realitiet ontleend.

Offline sirione

  • Forumlid
  • always in charge
Re: Aflevering 1
« Reactie #74 Gepost op: 19-10-2005, 20:45:49 »
Maar dan moet Oberon/Kanakna/Realitynet ook ophouden met te schrijven dat het allemaal zo leerzaam is en zo aan de middeleeuwse realitiet ontleend.

 get a life  ::bravo::

Offline Heine

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #75 Gepost op: 19-10-2005, 21:00:38 »
"get a life"

Zoals ik al zei: een zwak tegenargument.

Offline gaffe

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #76 Gepost op: 19-10-2005, 21:20:33 »
Maar dan moet Oberon/Kanakna/Realitynet ook ophouden met te schrijven dat het allemaal zo leerzaam is en zo aan de middeleeuwse realitiet ontleend.

Jij bent blijkbaar expert en hebt geconstateerd dat er wat discrepanties zijn tussen wat 'de wetenschap' als plausibel aanvaardt aangaande de middeleeuwen en het programma Oberon.
Ik wil je gelijk op je woord geloven en je feliciteren met je opmerkingsgaven.
Conclusie: Je vindt Oberon niets.

Vraag: Gaan we deze discussie ook krijgen na aflevering 2?
sic transit gloria mundi

Offline sirione

  • Forumlid
  • always in charge
Re: Aflevering 1
« Reactie #77 Gepost op: 19-10-2005, 21:37:43 »
"get a life"

Zoals ik al zei: een zwak tegenargument.

Grappig dat Heine denkt dat "get a life" een tegenargument is.
Dan moet ik je teleurstellen Heine. Ik wilde je slechts een tip geven zodat je je misschien iets minder bezig hoeft te houden je frustraties te uiten over een programma dat je niet eens HOEFT te zien.
Look on the bright sight of life, dan zul je misschien ontdekken dat er nog meer is in het leven dan rondhangen op een site waarvan het onderwerp je niet aanstaat. Good luck! ::zwaai::

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #78 Gepost op: 19-10-2005, 23:20:36 »
Ik zou graag willen vragen verder te gaan over aflevering 1 en de discussie hoe leerzaam en verantwoord Oberon is te laten voor wat het is. Verder berichten hierover worden verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 19-10-2005, 23:26:47 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline suusvdburgt

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #79 Gepost op: 20-10-2005, 09:53:00 »
Ik had aflevering 1 opgenomen en een paar keer gekeken en ik ga eens even mijn sociaal pedagogische analyse hier op los laten hahahah  ;D.

Ik denk dat alle deelnemers zich heel erg beuwst waren waar ze aan mee gingen doen. Waar de eerste aflevering erg moeizaam op gang komt (ik ben de enige in mijn vriendenkring die het niet stervens-saai vond) Vooral in de beginfase krijg je duidelijk in beeld dat waar de ene deelnemer heel erg moedwillig gaat kiezen voor een rollenspel met definieerbaar karakter (Stella, Dolf, Isaak, Imelda), een andere deelnemer juist in eerste instantie vasthoudt aan het fenomeen van ‘zichzelf blijven’. Het is nog heel vroeg in het spel en de beide types spelers kunnen nog wel eens heel drastisch om gaan slaan. Stella is iemand die duidelijk kiest voor een ‘rol’. Zij wordt geïntroduceerd als opvoedster in het dagelijks leven maar manifesteert zich als een tegendraads en rebels type met een autoriteitsprobleem dat haar billen laat zien als ze het ergens niet mee eens is. Niet bepaald passend bij een opvoedster, vinden jullie wel? Hiermee werd voor mij haar keuze tot het spelen van een spelletje heel duidelijk en ik vraag me af of we in het programma nog een completer beeld van Stella Zullen krijgen. Imelda geeft ook haar tactiek bloot en doet dat heel overtuigend. Zij kiest bewust voor een tactiek, gericht op winst, maar zonder kwaad bloed te zetten of mensen te kwetsen. Een mooie manier en ik hoop voor haar dat het werkt!   Isaak speelt ook alleen een rol. Dat blijkt bijvoorbeeld wel uit het feit dat hij aangeeft dat hij gevoelsmatig mee gaat in de keuze van Dolf om eten aan de armen  te geven, maar dat hij niet staat achter de manier waaróp Dolf dat wil doen, namelijk door middel van een opzichtig statement om goodwill te kweken. Dat statement van Dolf kwam op mij ook weer niet overtuigend over omdat Dolf ook duidelijk nog niet in zijn rol zit. Het ene moment hangt hij de arrogante regent uit en het andere moment wil hij juist rebels zijn en goed voor zijn volk zorgen. Dat maakt zijn ‘rol’ uitermate dubieus, want wat is nu waar of zijn geen van beide kanten echt? De keuze van Isaak om op die manier zich te onttrekken van Dolfs beslissing was dan ook misschien niet de meest tactische. Hij had niet weg moeten lopen maar Dolf moeten overtuigen dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Dolf en Isaak zijn dus duidelijk nog zoekende naar hun rol en hadden misschien beter in het armenhuis kunnen beginnen om het spel eerst eens aan te kijken. Er was veel te weinig overleg (althans, misschien was dat er wel maar is dat niet uitgezonden).  Er zijn ook enkele anderen die er (voorlopig) voor kiezen om helemaal zichzelf en eerlijk te zijn. Peter is zo iemand, en dat maakt hem zeer aimabel. Hoewel zijn actie op het einde van aflevering 1, door binnen no time op te geven maar daarna te zeggen dat het ‘tactiek’ was, mij eigenlijk niet kon overtuigen. Andreas is een handige en vooral bijzonder aantrekkelijke jongen die zich nu nog redelijk koest houdt en volgens mij heel ver gaat komen in dit programma tenzij iemand hem moedwillig gaat opbreken (wat zijn de mogelijkheden daartoe eigenlijk, kunnen edelen zelf straffen of zitten de straffen alleen in het spelelement?)