Ik vond het wel een teken van karakter en van meelevendheid. Ben benieuwd of het nou echt nadelig of -op de lange termijn- voordelig voor hem uitpakt...
Dat misschien wel maar ik denk niet dat dat iets is wat lang gaat duren. Hij heeft er duidelijk geen punten mee gescoord bij zijn mede-edelen die meer happig lijken op behoud van hun positie en privileges in termen van afstand / feodale verhoudingen.
Misschien dat de armen het eerder als afkoopsom beschouwen. Een statement als 'Aan dat water kan ik niks doen, en het valt allemaal best mee' hebben de armen geen boodschap. En zolang Jeroen heraut is van de boodschap van de armen (of zich als dusdanig hiertoe opwerpt) zal Dolf met meer moeten komen dan gestes. Mi is het een kwestie van tijd voor dit 'watergate' weer gaat spelen
De truc is natuurlijk om wel meededogend te zijn zonder dat je het respect verliest - daar is een zekere waardigheid bij vereist en gratie waarvan ik me afvraag of Dolf die - van nature althans- heeft. Ik denk dat Stella dat in haar gezouten kritiek haarfijn aanvoelde.
Ok het is zijn eerste ronde, en feitelijk wordt hij een beetje aan zijn rol overgelaten, zoals hij dat min of meer aan de raadsheer te kennen geeft ook. Toch was er iets in de manier waarop hij antwoordde, wat me zeer passief-agressief cq defensief aandeed, zo van 'Jij zou me met raad en daad bijstaan, maar er komt niks en als je het beter weet dan laat maar horen' - beetje die strekking.
De zelfingenomenheid waarmee hij wegbeende, en de beetje bombastische manier waarop hij dat triomfantelijk aan de anderen meedeelde viel ook niet meteen in goede aarde volgens mij. Daarnaast denk ik dat je je door zo weg te lopen met veel drama eerder de verliezer in zo'n dialoog (als je het zo noemen mag - misschien was het eerder een woordstrijd) betoont dan de winnaar. En erg verstandig lijkt het me niet iig om je meteen zo te 'tonen' - het maakt je iig erg kwetsbaar mi.
Weerwoord hebben of kritisch vraagtekens ergens bij stellen lijkt me niet meer dan normaal, en gezond. Maar de manier waarop hij dat deed doet me toch twijfelen vwb zijn geschiktheid voor deze rol. Ik denk dat het best eens een kort leven beschoren kan zijn en dat hem een klein beetje nederigheid en perspectief zal worden geboden door zijn mede- edelen die hem dit graag gunnen natuurlijk..