Auteur Topic: Guik en Daedalus filmisch hoekje...  (gelezen 32629 keer)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #40 Gepost op: 19-10-2005, 17:35:37 »
Ik heb nog wel een vraagje voor onze filmtechneuten. 8) Je hebt een bepaalde techniek waarbij het beeld stilstaat maar waarbij de camera als het ware door dat stilstaande 3D beeld zweeft. Om het een beetje duidelijker te maken: bij het introfilmpje 'Hond aan tafel' van 'Man bijt hond' wordt de techniek ook gebruikt dacht ik alhoewel je het effect niet zo goed ziet vind ik. Kijk hier...

Ik heb er wel eens iets van gezien op Dicovery Channel hoe het wordt opgenomen. Iets van een camera die in een halve circel rond het object opneemt. Maar ben vergeten hoe het precies werkt. Kunnen jullie uitleggen hoe dit werkt? ::joehoe::
Geniet nooit met mate...

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #41 Gepost op: 19-10-2005, 17:47:32 »
Als dat echt goed wordt gedaan, zoals bijvoorbeeld bij The Matrix, dan gebeurt dat met zoveel camera's als je nodig hebt, die allemaal net naast elkaar staan.
Dat in combinatie met computeranimaties rondom de actie en computergegenereerde achtergrond vormt het hele beeld.
Volgens mij hebben ze bij Man bijt hond een iets andere techniek. Ik kan dat ding niet online kijken, want ik gebruik geen Real. Daar vormt het beeld ineens een soort 3D foto, als ik me niet vergis. Daarvoor maak je van elke laag binnen die foto een apart fotootje/filmpje en die plak je later allemaal over elkaar.
The British are not impressed.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #42 Gepost op: 19-10-2005, 17:58:09 »
Ok thanks. ::ok::

Zelfde filmpje in wmv formaat vind je hier en dan start het rond 17 min 55 sec.
Geniet nooit met mate...

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #43 Gepost op: 19-10-2005, 20:51:45 »
Als dat echt goed wordt gedaan, zoals bijvoorbeeld bij The Matrix, dan gebeurt dat met zoveel camera's als je nodig hebt, die allemaal net naast elkaar staan.
Dat in combinatie met computeranimaties rondom de actie en computergegenereerde achtergrond vormt het hele beeld.
Bullet Time. Voor het eerst in The Matrix toegepast (of daarvoor eigenlijk al in Max Payne, maar dit was een computerspel) en daarna eigenlijk in elke actiefilm die gemaakt is. Wordt inderdaad opgenomen met een hele hoop camera's die in een rondje staan, in een ruimte die helemaal groen is bekleed. Daarna wordt er in de montage dezelfde seconde beeld van elke camera achter elkaar gezet. Zo lijkt het alsof de camera beweegt, terwijl het beeld stil staat. Om het geheel af te maken wordt de groene achtergrond door middel van green screen veranderd in de plaats waar de rest van de actie-scène zich afspeelt.

In het filmpje van man bijt hond werkt het anders. Deze camera beweegt zich door een huis wat vol staat met stilstaande 2D-beelden. Hoe zit dit precies gedaan hebben weet ik eigenlijk niet...
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #44 Gepost op: 19-10-2005, 21:12:30 »
Voor The Matrix werd het ook al gebruikt: http://en.wikipedia.org/wiki/Bullet_time
En de basis werd al gelegd door Muybridge in 1872.
Ik zal dat MBH filmpje nog eens goed bekijken, volgens mij is het met clean plates gemaakt.
The British are not impressed.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #45 Gepost op: 19-10-2005, 21:24:00 »
Hmm, extreem vervelend en irritant, je kan niet skippen in de stream. Ik ga hem niet 17 minuten laten lopen, ik kijk morgen wel gewoon op tv. Even kijken wanneer de herhaling is.
The British are not impressed.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #46 Gepost op: 19-10-2005, 22:48:36 »
Hmm, extreem vervelend en irritant, je kan niet skippen in de stream.

Vreemd, mij lukt dat wel... :\'(
Geniet nooit met mate...

Offline nightwish

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Halt mich!
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #47 Gepost op: 20-10-2005, 01:16:00 »
Vreemd, mij lukt dat wel... :\'(

ja gaat hier ook gewoon  ::jaja::
...unbeschreiblich weiblich...

Offline freubel

  • Forumlid
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #48 Gepost op: 20-10-2005, 01:35:11 »
ligt het aan mij of is het gewoon een gemis dat er bij de dialoog van Dolf en de raadsheer iets teveel gebruik wordt gemaakt van "over shoulder" er mist hier en daar toch nog een totaaltje. Ik zou zeggen: meer beeldvariatie jongens en meisjes

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #49 Gepost op: 20-10-2005, 11:08:20 »
Vreemd, mij lukt dat wel... :\'(
Als ik hem naar 15 minuten zo versleep, blijft-ie staan bufferen. :/
The British are not impressed.

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #50 Gepost op: 20-10-2005, 11:18:53 »
ligt het aan mij of is het gewoon een gemis dat er bij de dialoog van Dolf en de raadsheer iets teveel gebruik wordt gemaakt van "over shoulder" er mist hier en daar toch nog een totaaltje. Ik zou zeggen: meer beeldvariatie jongens en meisjes

 ::jaja:: Mee eens.. Een "overshouldertje" is leuk.. niet teveel in mijn ogen ook  ::jaja::

Offline Botje

  • Forumlid
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #51 Gepost op: 20-10-2005, 14:33:12 »
Misschien moesten we de productie van Oberon eens attent maken op dit topic... Kunnen ze nog wat van leren  ;D
Nee, zonder gekheid, ze zouden er ideeën vandaan kunnen halen om het programma te verbeteren (en dan vooral cameratechnisch gezien tijdens proeven) maar ik vrees dat de montage voor deze serie al helemaal klaar is, toch? Niet dat onze adviezen nou zo ontzettend professioneel zijn, maar juist omdat wij de kijkers zijn die lekker onbevooroordeeld hun mening kunnen geven.

Maar Guikie en Daedalus, kunnen jullie niet net zo'n topic starten in andere forums van Realitynet? Ik vind het leuk en leerzaam, en interessant en...  ::)
Ik zit voor het computerscherm, mijn zinnen te verzetten. Ik wou dat ik twee nicknames had, dan kon ik samen chatten.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #52 Gepost op: 20-10-2005, 16:38:30 »
Ja, ik zat gisteren bij Big Brother ook al te denken, ze gaan echt bijna bij elke shotwissel over de as :D
The British are not impressed.

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #53 Gepost op: 20-10-2005, 16:39:50 »
Ja, ik zat gisteren bij Big Brother ook al te denken, ze gaan echt bijna bij elke shotwissel over de as :D
::rofl:: Das Big Brother, ik heb de hoop opgegeven  ::jaja::

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #54 Gepost op: 20-10-2005, 16:48:34 »
Maar ja, anders moeten ze maar één wand met camera's hebben. Zou ook een beetje het hele Big Brother idee onderuit halen.
The British are not impressed.

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #55 Gepost op: 20-10-2005, 16:58:21 »
 :D Het Big Brother idee... Ja, daar zit wel iets in maar goed.. ook daar monteren ze  :D

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #56 Gepost op: 21-10-2005, 22:39:27 »
Voor The Matrix werd het ook al gebruikt: http://en.wikipedia.org/wiki/Bullet_time
Excuus... voor het eerst in een bioscoopfilm dan? ::hypocriet::

Ligt het aan mij of werd dit keer in Oberon meer met de hand gefilmd dan in, bijvoorbeeld, ER? Bijvoorbeeld toen Stella voor het eerst het kasteel in kwam zwiepte de camera toch wel een beetje. Niet zo mooi vind ik.
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #57 Gepost op: 21-10-2005, 22:57:47 »
Excuus... voor het eerst in een bioscoopfilm dan? ::hypocriet::

Ligt het aan mij of werd dit keer in Oberon meer met de hand gefilmd dan in, bijvoorbeeld, ER? Bijvoorbeeld toen Stella voor het eerst het kasteel in kwam zwiepte de camera toch wel een beetje. Niet zo mooi vind ik.
:) Ik heb het niet gezien.. ik kijk eerst de aflevering en dan geef ik wel commentaar  ::)

Offline Botje

  • Forumlid
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #58 Gepost op: 22-10-2005, 03:53:35 »
Man man man, ik word echt niet goed van die cameravoering/montage in Oberon. En dan ben ik dus gewoon een leek. Maar door al dat zwiepen, die snelle shots om het zogenaamd spannend te maken en het continue wisselen van camera verlies ik dus echt het overzicht over wat er nou gebeurt. Ik had bijvoorbeeld pas na een aantal minuten door, dat de kooi van Andreas niet op de grond stond maar bungelde. Het hindernisparcours werd me duidelijk tegen de tijd dat er gefinished werd. En dan zo'n picknick waarbij je de helft niet ziet.  ::ohno::

Alles erg vlug vlug vlug, onduidelijk en chaotisch. Misschien word ik wel te oud (ben 25) voor zoiets en is dit meer gericht op 15 jarigen ofzo. Maar zoals het nu gaat, vind ik het zeer amateuristisch overkomen. Leuk voor een verslag van een vakantiekamp, maar toch niet voor zo'n serie als dit? Of zou het door Polen komen (gebrek aan stroom of cameramannen of weetikveel)?

Ben ik de enige die hie last van heeft?  ???
Ik zit voor het computerscherm, mijn zinnen te verzetten. Ik wou dat ik twee nicknames had, dan kon ik samen chatten.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Guik en Daedalus filmisch hoekje...
« Reactie #59 Gepost op: 22-10-2005, 04:09:32 »
Ja, dat van die kooi merkte ik ook. Als er nou direct na die eerste close een wijder shot was gekomen waarin je die kooi zag hangen, was het meteen duidelijk geweest. Ik zeg altijd maar, je kunt vaak niet expliciet genoeg zijn bij zulke dingen (net als die commercial van 'gratis prik in de supermarkt', is heel onduidelijk).
The British are not impressed.